La gestión escolar desde los proyectos educativos | School management related to educational projects
Resumen
La puesta en práctica de los proyectos educativos ha mostrado que los procesos de gestión en las escuelas venezolanas se realizan de manera más significativa y relevante, cuando involucran a los diversos actores a través del manejo de variadas herramientas conceptuales y metodológicas de comunicación y participación. En este artículo se presenta una revisión documental de cinco experiencias que permiten repensar la gestión escolar desde una perspectiva transformadora y crítica. La experticia demostró la importancia que tiene realizar proyectos que integren tanto a la organización como a los procesos de enseñanza y aprendizaje; de igual manera, contribuye a potenciar la autonomía, la autogestión y una mayor vinculación con el entorno.
Palabras clave: Autonomía, innovación, gestión.
ABSTRACT
The implementation of educational projects has shown that the management processes in Venezuelan schools are more significant, when it is possible to join up all actors in a process supported on diverse conceptual and methodological tools to stimulate communication and participation. This article presents a literature review of five experiences that enable school to rethink management from a transformative and critical perspective. The expertise demonstrated the importance of carrying out projects that integrate both the organization and the processes of teaching and learning; in like manner, this integration contributes to enhance autonomy, self-management and a greater liaison with the environment.
Key words: Autonomy, innovation, organization.
Palabras clave: Autonomía, innovación, gestión.
ABSTRACT
The implementation of educational projects has shown that the management processes in Venezuelan schools are more significant, when it is possible to join up all actors in a process supported on diverse conceptual and methodological tools to stimulate communication and participation. This article presents a literature review of five experiences that enable school to rethink management from a transformative and critical perspective. The expertise demonstrated the importance of carrying out projects that integrate both the organization and the processes of teaching and learning; in like manner, this integration contributes to enhance autonomy, self-management and a greater liaison with the environment.
Key words: Autonomy, innovation, organization.
Texto completo:
PDFEnlaces refback
- No hay ningún enlace refback.