HACIA UNA EVALUACION CUALITATIVA
Resumen
La dimensión de la evaluacim en el proceso enseñanzaaprendizaje debe fijar su objetivo en elevar la calidad educativa. Es necesario pensar en la evaluación como objeto de investigación; para esto es importante discutir acerca de un registro categorial-histórico que rompa con la evaluación tradicional y permita que se manifieste el anonimato de los alumnos. Una propuesta de evaluación cualitativa, debe partir de discutir la apreciación de Berger y Luckmann de "Yo aprendo de otro" y "el otro me aprende", pero este proceso debe desplegarse en la autogestión pedagógica cuyo fundamento sea la Socio-Investigación del conocimiento.
PALABRA CLAVE: Soci o-evaluación, pedagogía autogestionaria.
ABSTRACT
Evaluation in the teaching-learning process must have as a target (fundamental objective) an increase in the quality of education. Education must be an object of research. In this case, it is of paramout importance to discuss the historical and categorical background which willlead toa breakdown in traditional evaluation, while maintaining the anonymity ofthe students. A paradigmatic proposal of qualitative evaluation should aim at discussing Berger-Luckmann's quotation; "I learn from another" and "another leams from me", but this process must derive from a pedagogical selfmanagement having as an underlying purpose the socioinvestigation ofknowledge. The act of evaluating becomes qualitative as it attempts to express the cognitive and affective dimensions of an • academic experience which emerges under the assumption of a socio-construction of the currículum as its epi stemological source.
KEY WORDS: Social-evaluation, selfmanagin pedagogy.
Texto completo:
PDFEnlaces refback
- No hay ningún enlace refback.