TWENTIETH-CENTURY AMERICAN LITERA TURE: THE MAKING OF AN ANTHOLOGY
Resumen
We conducted research to prepare an anthology of twentieth-century North American Literature for students of English in the Department of Modem Languages at Universidad de Oriente, Núcleo Sucre. Our search revealed that, despite the racist image of the U.S.A. broadcasted through the mass media, literature in the United States of America has developed in accordance with the ideals of equality contained in the main American political documents: the literature of this century is very diversified and is representative ofthe many groups which inhabit the country. The concrete result of our investigation was a volume of 400 pages which reflects the above mentioned diversity and which will facilitate individualization in the teaching of North American Literature. The volume approaches literature as an art which allows a pedagogical practice based on the ideas ofthinkers such as Socrates, Aristotle, John Locke, Michel de Montaigne and Bertrand Russell.
KEY WORD: North American Literature, twentiethcentury, pedagogy, anthology.
RESUMEN
Realizamos una investigación documental con el objetivo de preparar una antología de la Literatura Norteamericana del siglo veinte dirigida a estudiantes del Departamento de Idiomas del Núcleo Sucre de la Universidad de Oriente. Nuestra investigación fue doblemente fructífera. Por una parte, la diversidad étnica y cultural de la literatura norteamericana de este siglo nos permitió elaborar un trabajo que demuestra que, a pesar de la imagen y realidad racistas que transmiten los medios de comunicación, la literatura norteamericana se ha desarrollado de forma considerablemente con gruente con las ideas democráticas expresadas en los documentos históricos estudiados en los cursos de Historia y Literatura Angloamericana. Por otro lado, la abundancia de material posibilitó la elaboración de un trabajo voluminoso (400 páginas) que facilitará una práctica pedagógica individualizante. Nuestro énfasis es en la literatura como arte, no como ciencia, y considera las teorías de crítica literaria como útiles, pero de importancia secundaria. En nuestra labor de preparación de esta antología, nos hemos guiado por las ideas de pensadores tales como Sócrates, Aristóteles, John Locke, Michel de Montaigne, y Bertrand Russell.
PALABRAS CLAVE: Literatura norteamericana, siglo veinte; pedagogía; antología.
Texto completo:
PDFEnlaces refback
- No hay ningún enlace refback.